Przejdź do stopki

Zarządzenia OR 0152 /Kierownika Urzędu/

Treść

Zarządzenie nr 0152/115/2006xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Wójta Gminy Bojszowy

Z dnia 16.10.2006r.

 

w sprawie: wprowadzenie zasad (polityki) rachunkowości oraz  planu kont dla budżetu Gminy Bojszowy oraz  jednostki organizacyjnej – Urząd Gminy

 

Działając na zasadzie postanowień zawartych w art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994r. (Dz.U.Nr 121 poz. 591 z 1994r. z późniejszymi zminami) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020)

POSTANAWIAM

 

I.                     Określić następujące zasady rachunkowości dla budżetu gminy i jednostki organizacyjnej – Urząd Gminy

 

1.          Rok obrotowy ustalić zgodnie z rokiem kalendarzowym tj. od 01.01 do 31.12. Okresy sprawozdawcze przyjąć zgodnie z zasadami sporządzania sprawozdań budżetowych określonymi w odrębnych przepisach.

 

2. Ustalić miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych w sposób następujący:

-                    dla budżetu gminy i jednostki organizacyjnej-Urząd Gminy – w siedzibie                              Urzędu Gminy.

 

3. Do nadrzędnych zasad rachunkowości zaliczyć:

1. Zasada memoriału.

Na podstawie art. 6 ust. 1 w księgach rachunkowych i wyniku finansowym jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte i przypadające na jej rzecz dochody oraz obciążające ją wydatki dotyczące danego roku obrotowego. Niezapłacone koszty będą drugostronnie ujęte w księgach rachunkowych jako zobowiązania, a nie wpłacone dochody jako należności.

 

 

2. Zasada ciągłości.

Na podstawie art. 5 ust. 1 przyjęte zasady rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, dokonując w kolejnych latach jednakowego grupowania operacji gospodarczych na kontach księgowych, przyjmując taką samą metodę wyceny aktywów i pasywów, w tym dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, ustalania wyniku finansowego i sporządzanie sprawozdań finansowych.

W bilansie zamknięcia stan aktywów i pasywów winien równać się aktywom i pasywom wykazanym w bilansie otwarcia następnego roku.

 

3. Zasada istotności.

Na podstawie art. 4 ust. 4 jednostka może stosować pewne uproszczenia, jeżeli nie wywrze to ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.

Jednostka ustala wykaz przedmiotów długotrwałego użytkowania, ich dolnej wartości, które nie są ujmowane w księgach rachunkowych jako środki trwałe, lecz spisywane są bezpośrednio w ciężar kosztów zużycia materiałów.

 

4. Zasada ostrożnej wyceny.

Na podstawie art. 7 ust. 1 poszczególne składniki aktywów i pasywów wycenia  się według cen nabycia. W wyniku finansowym uwzględnia się zmniejszenie wartości użytkowej składników aktywów w tym dokonywanie odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych.

 

5. Zasada współmierności.

Na podstawie art. 6 ust. 2.   Wynik finansowy winien zawierać tylko wydatki i dochody danego roku, co umożliwi prawidłowe rozliczenie z budżetem.

 

6. Zasada indywidualnej wyceny.

Na podstawie art. 5 ust. 2 w sprawozdaniach winny być zawarte wszystkie pozycje, które mają istotne znaczenie dla oceny jednostki i zdarzeń gospodarczych oraz dla podejmowania decyzji.

 

 

 

 

4. Wycenę aktywów i pasywów dokonywać wg następujących zasad:

-         środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje jednorazowo za okres całego roku na podstawie stawek ustalonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednorazowo, przez wpisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do użytkowania, umarza się:

-          książki i zbiory biblioteczne,

-          środki dydaktyczne, służące do nauczania i wychowania w szkołach i placówkach oświatowych,

-          odzież i umundurowanie,

-          meble i dywany,

-          inwentarz żywy,

-          pozostałe środki trwałe ( wyposażenie) oraz wartości niematerialne i prawne, o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne nie są uważane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartościw momencie oddania do używania.

-          rzeczowe składniki majątku obrotowego wycenia się na dzień bilansowy wg ich wartości wynikającej z ewidencji.

-          odsetki od należności i zobowiązań, w tym również tych, do których stosuje się przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty lub pod datą ostatniego dnia kwartału do wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału,

-          nie dokonuje się odpisów aktualizujących należności z tytułu dochodów i wydatków budżetowych, a odpisy aktualizujące należności na rzecz funduszy tworzonych na podstawie ustaw obciążają fundusze.

-          należności i zobowiązania oraz inne składniki aktywówi pasywów wyrażone w walutach obcych wycenia się nie później niż na koniec kwartału, według zasad obowiązujących na dzień bilansowy,

 

5. Zasady ewidencji:

-          ewidencji ilościowo-wartościowej podlegają pozostałe środki trwałe (wyposażenie) o znacznej wartości tj. powyżej 500 – 3.500zł

Księga inwentarzowa ewidencji ilościowo – wartościowej prowadzona jest w Referacie Komunalnym. Ewidencja wartościowa prowadzona jest w Referacie Finansowym.

Dla środków poniżej 500 zł nie prowadzi się ewidencji szczegółowej. Wymienione środki księguje się w  koszty wg cen zakupu w miesiącu zakupu lub otrzymania,

-          zobowiązania wymagalne i niewymagalne wobec dostawców ewidencjonuje się na koniec miesiąca sprawozdawczego na podstawie rejestru niezapłaconych faktur,

-          zobowiązania publiczno-prawne księgowane są na podstawie list płac i zrealizowanych rachunków wynikających z zawartych umów-zleceń,

-          zaangażowanie wydatków budżetowych ewidencjonuje się co kwartał na podstawie dowodu zbiorczego stanowiącego podstawę do dokonania operacji księgowych na koncie pozabilansowym 998,

-          ponoszone koszty ewidencjonuje się na kontach zespołu „4” – „koszty według rodzajów i ich rozliczenie”,

-          zobowiązania wynikające z faktur otrzymanych w styczniu, a dotyczących grudnia ubiegłego roku, jeśli są to faktury cykliczne (miesięczne, kwartalne) uznaje się jako zobowiązanianie nie obciążające budżetu roku poprzedniego, pod warunkiem, że w roku tym dokonano 12 płatności jeśli faktura jest rozliczeniem miesięcznym lub 4 płatności, jeśli faktura jest rozliczeniem kwartalnym,

-          księgi inwentarzowe dotyczące środków trwałych i środków trwałych w użytkowaniu prowadzi się metodą tradycyjną,

-          zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje się na podstawie oryginalnych dokumentów księgowych, za wyjątkiem sytuacji, kiedy 1 dokument dotyczy kilku operacji księgowych. W takim przypadku księgowaniu podlega kopia lub kserokopia dokumentu,

-          księgowanie dochodów budżetowych wpływających do kasy budżetu gminy odbywa się na podstawie raportu kasowego dochodów na koncie 101 w korespondencji z kontem 221, następnie dochody są księgowane na koncie 140 w korespondencji z kontem 101 (wpłata z kasy do banku). Na podstawie bankowego dowodu wpłaty dochody podatkowe są zaksięgowane na koncie budżetu gminy 133 w korespondencji z kontem 901 oraz w jednostce na koncie 130 w korespondencji z kontem 140.

 

6. Ustalenie wyniku finansowego .

W budżecie gminy (organ) ustala się wynik finansowy na koncie 961. „Niedobór lub nadwyżka budżetu” według zasady kasowej poprzez przeksięgowanie zrealizowanych dochodów budżetowych i wydatków budżetowych. Saldo konta 961 w następnym roku przenosi się na konto 960. „Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu” w dacie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu. W jednostce budżetowej (Urząd Gminy) wynik finansowy ustala się zgodnie z wariantem porównawczym na koncie 860 „Straty i zyski nadzwyczajnych oraz wynik finansowy”.  Saldo tego konta w następnym roku przenoszone jest na konto 800 pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego.

 

II. Określić sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych.

1. Ustalić plan kont dla budżetu gminy zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego zarządzenia.

2. Określić technikę prowadzenie ksiąg rachunkowych w formie komputerowej. Opis funkcjonowania programu oraz wykaz podstawowych modułów wraz z planem zabezpieczeń stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia (do użytku służbowego)

 

III. Określić zasady inwentaryzacji składników majątkowych.

1. Ustalić następującą częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych w drodze spisu z natury:

- środki trwałe w Urzędzie Gminy (teren strzeżony) – co 4 lata,

- środki trwałe w użytkowaniu w Urzędzie Gminy podlegające ewidencji ilościowo wartościowej – co 4 lata,

- środki pienieżne w kasie i czeki oraz papiery wartościowe – na 31 grudnia każdego roku,

- środki trwałe, pozostałe środki trwałe oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie – na 31 grudnia każdego roku,

- środki trwałe w obiektach komunalnych – na 31 grudnia każdego roku,

- materiały –  na 31 grudnia każdego roku,

2.        Pozostałe aktywa i pasywa inwentaryzowane są zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu nr 0152/84/2005r. o wprowadzeniu instrukcji w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych w Gminie Bojszowy.

 

IV. Konto 224 „Rozliczenie dotacji budżetowych” służące do rozliczenia dotacji otrzymanych  z budżetu – wprowadzić do stosowania od 01.01.2007r.

V. Traci moc zarządzenie nr 10/2002 Wójta Gminy Bojszowy z dnia 30.07.2002r.

VI. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od 01.11.2006r.

 

1255907